خانهرپورتاژپولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پولیپ رحمی یک رشد غیرطبیعی است که در دیوار رحم یا داخل لوله‌های رحمی زنان شکل می‌گیرد. این پولیپ‌ها معمولاً به صورت توده‌های کوچک مانند زانویی به سطح دیوار رحم یا داخل لوله‌های رحمی متصل می‌شوند. علایم پولیپ رحمی ممکن است شامل خونریزی بین پریود، خونریزی بعد از جماع، درد شکمی یا ناراحتی ناشی از فشار بر روی دیگر اعضای لگن باشد.

پولیپ رحمی، نوعی بافت است که در لایه درونی رحم رشد خواهد کرد و می‌تواند معضلاتی را برای بانوان به‌همراه داشته باشد. این پولیپ‌ها که با نام پولیپ‌های اندومتر نیز شناخته می‌شوند، غالباَ غیرسرطانی هستند. اما توجه داشته باشید که عدم درمان به‌موقع پولیپ رحمی (به‌خصوص در سنین یائسگی)، می‌تواند این بافت‌ها را به توده‌های سرطانی تبدیل کند. لازم به‌ذکر است که در صورت تشخیص و درمان سریع این پولیپ‌ها، بافت‌های مورد نظر نمی‌توانند آسیب چندانی را به سلامت بانوان وارد آورند. همچنین چنان‌چه روند درمان بیماران به‌موقع آغاز شود، فرآیند رفع این معضل آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. حال این سوال مهم مطرح است که آیا پولیپ‌های رحمی، می‌توانند مانع از بارداری بانوان شوند؟ برای پاسخ به پرسش های ذهن خود در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پولیپ رحمی
پولیپ رحمی

دلیل به‌وجود آمدن پولیپ رحمی

مطابق نظر پژوهشگران، پولیپ رحمی معمولاَ به یکی از دلایل زیر، درون بدن بانوان ایجاد می‌شود:

  • سطح بالای استروژن

  • چاقی غیرمجاز

  • ورود به سن یائسگی.

جالب است بدانید که افزایش سطح استروژن در خانم‌ها، موجب ضخامت بیشتر آندومتر می‌شود. در نتیجه رشد بافت‌های پولیپی در رحم، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. همچنین علاوه بر بدن بانوان چاق، بدن بانوان یائسه نیز شدیداَ برای رشد پولیپ‌های رحمی، مستعد خواهد بود.

خطرات پولیپ رحمی برای بارداری

دچار شدن به پولیپ رحمی، همواره دلهره زیادی را برای بسیاری از بانوان ایجاد می‌کند. این در حالی است که معضل وجود چنین بافت‌هایی، معمولاَ با درمان به‌موقع برطرف خواهد شد. به‌طور کلی خطرات پولیپ‌های رحمی، از دو منظر «تبدیل به سرطان» و «نازائی» قابل بررسی می‌باشد:

  • بارداری: رشد بیش از حد پولیپ‌های رحمی، می‌تواند موجب انسداد لوله‌های فالوپ (دهانه رحم) و یا پر شدن فضای آندومتر شود. در چنین شرایطی، تخمک‌هایی که برای ایجاد جنین بارور شده‌اند، نمی‌توانند به دیواره داخلی رحم بچسبند. در نتیجه خطر سقط جنین در کمین بانوان دارای پولیپ‌های آندومتری خواهد بود.

  • سرطان: موضوع درمان پولیپ رحمی، از جهت عدم تبدیل به توده‌های سرطانی نیز حائز اهمیت است. به‌طور کلی درصد احتمال سرطانی بودن این پولیپ‌ها، بسیار پایین می‌باشد. اما توجه داشته باشید که در پی عدم درمان به‌موقع و همچنین ورود بانوان به سنین یائسگی، این احتمال وجود دارد که بافت‌های پولیپی رحم به توده‌های سرطانی تبدیل شوند!

پیشنهادی:  قاشق چنگال stainless steel چیست؟ (چه مارکی خوبه؟!)

لازم به‌ذکر است که وجود پولیپ‌ها، حتی می‌تواند در فرآیند انتقال اسپرم (به‌منظور تشکیل جنین) نیز تداخل ایجاد کند. البته بدون‌شک اندازه‌های پولیپ‌های رحمی، شدیداَ در ایجاد معضلات آتی موثر خواهند بود. به‌طوری که در بسیاری از موارد، پولیپ‌های کوچک هیچ‌گونه معضل حادی را ایجاد نمی‌کنند.

پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علائم ایجاد پولیپ رحمی

معضل پولیپ رحمی برای بانوان در سنین و شرایط فیزیکی مختلف، می‌تواند علائم گوناگون و گاهاَ سردرگم کننده‌ای داشته باشد. البته در یک نگاه کلی، پزشکان متخصص همواره معتقدند که در پی مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر، بیمار بایستی مورد معاینه (و احتمالاَ درمان) قرار بگیرد:

  • خونریزی‌های غیرطبیعی در ناحیه واژن (به‌خصوص در دوره زمانی یائسگی)

  • خونریزی‌های نامنظم در دوران پریود بانوان

  • زیاد بودن حجم خونریزی در دوران پریود

  • شروع نامنظم دوره‌های قاعدگی

  • ناباروری

  • خونریزی بعد از برقراری روابط جنسی

  • مشاهده لکه‌های خونی پس از ورود به سن یائسگی.

در پی مشاهده چنین علائمی، توصیه می‌شود به برترین پزشکان متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و فرآیندهای تشخیصی هیستروسکوپی و یا سونوگرافی ترانس واژینال را پشت سر بگذارید. با انجام تست‌های تشخیصی گفته شده، شرایط پولیپ‌های رحمی شما (بدون هیچ دردی) مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بسته به نظر پزشک متخصص و برای تشخیص دقیق‌تر، مراجعه‌کنندگان می‌توانند به انجام تست‌های تشخیصی دیگری نظیر: سونوهیستروگرافی، بیوپسی آندومتر و کورتاژ بپردازند.

شیوه‌های درمان پولیپ رحمی

بسته به نظر پزشک متخصص زنان و زایمان، معمولاَ از روش‌های زیر برای درمان پولیپ رحمی بهره گرفته می‌شود:

  1. پولیپکتومی رحم

  2. دارو درمانی.

به‌خاطر داشته باشید که بسته به شرایط سنی و جسمی مراجعه‌کننده، پزشک متخصص می‌تواند از روش‌های فوق استفاده کند.

پیشنهادی:  5 جای دیدنی اندیمشک که این شهر را جذاب کرده‌اند
پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
دکتر بیتا زلالی

درمان با پولیپکتومی رحم

اگر با مشکل پولیپ رحمی غیرحاد مواجه باشید، شیوه درمانی پولیپکتومی راحت‌تر خواهد بود. بدین ترتیب که با واردسازی لوله‌های هیستروسکوپ به بدن بیمار، بخشی از پولیپ‌ها برش داده شده و یا کاملاَ برداشته می‌شوند. به‌دلیل وجود دستگاه هیستروسکوپ در این فرآیند درمانی، دقت جراحی شدیداَ افزایش می‌یابد. به‌یاد داشته باشید که اگر پولیپ‌های رحمی دارای سلول‌های سرطانی باشند، احتمالاَ به جراحی‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. چراکه بایستی بخشی از رحم و یا تمام آن (بسته به نظر متخصص)، از بدن بیمار برداشته شود.

مصرف دارو برای درمان پولیپ رحمی

دارو درمانی، قطعاَ روش ساده‌تری برای درمان پولیپ رحمی به‌شمار می‌آید. البته بایستی به این نکته توجه داشت که بعد از قطع داروهای موردنظر، ممکن است وضعیت پولیپ‌ها همانند قبل شود. مجموعاَ داروها با کنترل سطح هورمون‌ها، قادر به کنترل وضعیت کلی پولیپ‌های رحمی خواهند بود.

معتبرترین کلینیک تخصصی درمان ناباروری در تهران

مشکل پولیپ رحمی، تنها یکی از موانع بارداری در بانوان است. بایستی بدانید که همواره عوامل مختلفی می‌توانند در نازائی بانوان موثر باشند. بنابراین به‌منظور حل این مشکل حیاتی، انتخاب بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان و برترین کلینیک تخصصی درمان ناباروری در تهران، موضوع بسیار پراهمیتی خواهد بود. در همین زمینه دکتر بیتا زلالی از حاذق‌ترین متخصصان زنان و زایمان ایران به‌شمار می‌رود که سوابق درخشانی را در کارنامه دارد. جالب است بدانید که امروزه کلینیک دکتر بیتا زلالی، خدمات بسیار گسترده‌ای را در زمینه‌های پزشکی (تشخیص و درمان) و زیبایی ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات عبارت‌اند از:

  • درمان ناباروری: جهت حل مشکلات نازائی، از انواع شیوه‌های فناوری IVF، دارو درمانی، تزریق سلول‌های بنیادی، پی‌آرپی تخمدان‌ها و… بهره گرفته می‌شود.

  • آزمایش‌های تشخیصی: تست‌های لاپاراسکوپی، پاپ اسمیر، تعیین جنسیت جنین و سونوگرافی، همگی در کلینیک مجهز دکتر بیتا زلالی قابل انجام هستند.

  • درمان مشکلات تخصصی زنان: در این زمینه خدمات گسترده‌ای نظیر: جراحی میوم رحم، واژینیسموس، درمان قاعدگی نامنظم، درمان زخم دهانه رحم، برطرف‌سازی افتادگی رحم، درمان بی‌اختیاری ادرار و… به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌گردد.

  • زیبایی و جوان‌سازی: پرتقاضاترین خدمات زیبایی کلینیک دکتر بیتا زلالی، عبارت است از لابیاپلاستی با لیزر مونالیزا، وایتنینگ، فناوری RF، رفع ترک‌های پوستی، تاینینگ و تزریق ژل و چربی به واژن.

  • خدمات درمانی-تشخیصی: شامل آیتم‌هایی همچون کرایوتراپی، رفع زگیل پوستی، تشخیص سرطان دهانه رحم، کولپوسکوپی، دی‌بی‌دی پلاسما و حذف زگیل تناسلی با لیزر مونالیزا.

پیشنهادی:  درباره برج رولکس فرمانیه ::با شرکت بتیس همراه باشید

جهت دریافت نوبت آنلاین و یا حضوری مطب دکتر بیتا زلالی، می‌توانید با کارشناسان کلینیک تماس حاصل نمایید.

آدرس کلینیک تهران: سعادت آباد، میدان کتاب به سمت سرو غربی، جنب بانک آینده، ساختمان نگین سرو. (سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه)

شماره تماس: 09126176917.

کلینیک اندیمشک: خیابان انقلاب، نبش میدان مبارز و ایوبی شرکتی، کلینیک پزشکی پاستور، طبقه اول. (شنبه، یکشنبه، دوشنبه)

شماره تماس: 09361125322؛ 06142628535.

مطالب مشابه

نحوه استفاده موثر از لوسیون برنزه کننده

راهنمای جامع نحوه استفاده موثر از لوسیون برنزه کننده لوسیون...

تحلیل جامع سقف کاذب: انواع، مزایا، معایب و کاربردها

مقدمه: سقف کاذب یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی...

چطور سریع تر طلاق توافقی را انجام شود؟

چکیده : نجمه قیاسوند وکیل طلاق توافقی در اصفهان به...

چت روم شلوغ مهسان

چکیده : چت روم مهسان مهسان چت چتروم ی جذاب...

فروش ویژه ردیاب آهنربایی خودرو و جی پی اس آهنربایی

ردیاب‌های خودرو یکی از ابزارهای بسیار مهم و حیاتی...

آخرین مطالب

درباره برج رولکس فرمانیه ::با شرکت بتیس همراه باشید

درباره برج رولکس فرمانیه چه می دانید؟   شهر تهران به...

چند نکته در ارتباط با تعمیر یخچال های قدیمی جدید

نکاتی در رابطه با تعمیرات یخچال های قدیمی و...

انتخاب عینک آفتابی برای سفرهای تابستانی

هر چند استفاده از عینک آفتابی مختص فصل خاصی...

قاشق چنگال stainless steel چیست؟ (چه مارکی خوبه؟!)

چکیده : معرفی قاشق چنگال استنلس استیل (stainless steel) یا...

شکایت از آرایشگاه زنانه

شکایت از آرایشگاه زنانه در جامعه امروزی، آرایشگاه‌های زنانه...

انتخاب بهترین جراح بینی رشت

چکیده : جراحی بینی امری حساس و مهم است که...

درباره برج رولکس فرمانیه ::با شرکت بتیس همراه باشید

درباره برج رولکس فرمانیه چه می دانید؟   شهر تهران به...

چند نکته در ارتباط با تعمیر یخچال های قدیمی جدید

نکاتی در رابطه با تعمیرات یخچال های قدیمی و...

انتخاب عینک آفتابی برای سفرهای تابستانی

هر چند استفاده از عینک آفتابی مختص فصل خاصی...

قاشق چنگال stainless steel چیست؟ (چه مارکی خوبه؟!)

چکیده : معرفی قاشق چنگال استنلس استیل (stainless steel) یا...

شکایت از آرایشگاه زنانه

شکایت از آرایشگاه زنانه در جامعه امروزی، آرایشگاه‌های زنانه...

انتخاب بهترین جراح بینی رشت

چکیده : جراحی بینی امری حساس و مهم است که...

شما هم یه نظر برامون بفرست

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پولیپ رحمی یک رشد غیرطبیعی است که در دیوار رحم یا داخل لوله‌های رحمی زنان شکل می‌گیرد. این پولیپ‌ها معمولاً به صورت توده‌های کوچک مانند زانویی به سطح دیوار رحم یا داخل لوله‌های رحمی متصل می‌شوند. علایم پولیپ رحمی ممکن است شامل خونریزی بین پریود، خونریزی بعد از جماع، درد شکمی یا ناراحتی ناشی از فشار بر روی دیگر اعضای لگن باشد.پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟