خانهرپورتاژپارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد

پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد

پارچه ژاکارد یک نوع پارچه با بافت خاص است که در آن الگوها، طرح‌ها یا تصاویری به وسیلهٔ نخ‌های اضافی تهیه می‌شوند، به طوری که این الگوها به صورت ثابت در پارچه جا باز نگه داشته می‌شوند. این نخ‌های اضافی به نام "نخ‌های زمینه" یا "نخ‌های پشت پارچه" نیز شناخته می‌شوند و باعث می‌شوند که طرح‌ها به وضوح و با جزئیات بیشتری نمایان شوند.

چکیده : پارچه ژاکارد یکی از جدیدترین پارچه هایی است که در چند سال اخیر بازار و صنعت پوشاک را به اختیار خود در آورده است. در حقیقت اگر در چند سال اخیر برای خرید مانتو یا پیراهن به بازار کردید مراجعه یقینا نام پارچه ژاکارد را به دفعات شنیدید. در این مطلب قصد داریم به ویژگی های این پارچه و کاربردهای آن بپردازیم.

پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد
پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد

دنیای پارچه ها و طراحی لباس جهانی بی پایان است که حیات آن در گرو خلاقیت افراد مختلف فعال در این حوزه است. این خلاقیت معمولا در بخش طراحی لباس صورت می گیرد اما طراحی پارچه های جذاب و هیجان انگیز را نمی توان در این عرصه پر هیاهو نادیده گرفت. در واقع در بسیاری از موارد، یک پارچه زیبا می تواند یک مدل لباس ساده را تبدیل به یک اثر هنری نماید. سلایق مختلف در دنیای مد باعث به وجود آمدن سبک های مختلف و طبعا طراحی های مختلفی از پارچه ها شدند. پارچه ژاکارد یکی از جدیدترین پارچه هایی است که در چند سال اخیر بازار و صنعت پوشاک را به اختیار خود در آورده است. در حقیقت اگر در چند سال اخیر برای خرید مانتو یا پیراهن به بازار کردید مراجعه یقینا نام پارچه ژاکارد را به دفعات شنیدید.

این پارچه با داشتن ویژگی های خاصی که دارد، کاربردهای مختلفی پیدا کرده است. علاوه بر این ویژگی های منحصر به فرد، پارچه ژاکارد یکی از متنوع ترین پارچه هایی است که می توانید در بازار مشاهده کنید. در نتیجه پارچه ژاکارد نامی است که به وفور می شنوید و اگر به دنبال یک پارچه خاص هستید، بد نیست بیشتر با ویژگی های آن و کاربردهایی که دارد آشنا شوید. مخصوصا که این پارچه طرفداران بسیاری برای دوخت مانتو دارد. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد مانتویی را دارید و یا قیمت پارچه ژاکارد برای شما مهم است، با مطالعه این مطلب می توانید پاسخی برای سوال های متعدد خود پیدا کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به این سوال بپردازیم که پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی در طراحی و تولید پوشاک دارد.

پارچه ژاکارد چیست

پاسخ به این سوال که پارچه ژاکارد چیست، می تواند بسیار طولانی باشد. اما ما قصد داریم پاسخی صریح و کوتاه به افرادی که در مورد این پارچه کنجکاو هستند بدهیم. پارچه ژاکارد تاریخچه ای طولانی دارد و در ابتدا در دسته پارچه های لوکس مخصوص طبقه اشراف قرار داشت. همانطور که می دانید، این پارچه بافت تار و پودی دارد و طرح های مختلف پارچه در میان این الیاف تنیده شدند. به این ترتیب هیچ نگرانی بابت تغییر رنگ یا شکل پارچه ژاکارد نخواهید داشت. اما در گذشته تمام این فرآیند پس از تولید الیاف ابریشم طبیعی با دست انجام می شد. در نتیجه تولید آن بسیار زمان بر بوده و ارزش بالایی برای تولید کنندگان و طبقه اشراف که این پارچه را برای دوخت لباس های فاخر در نظر داشتند، داشت.

پیشنهادی:  آیا در صرافی بینگ ایکس معامله کنیم؟ | هر آنچه باید درمورد بینگ ایکس بدانید
پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد
پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد

پس از رشد صنعت نساجی، ماشین های کامپیوتری پیشرفته جای بافت دستی پارچه ژاکارد را گرفتند. کم کم الیاف مصنوعی مانند الیاف اکرلیک و لمه نیز در فرآیند بافت این پارچه وارد شدند. به این ترتیب طرح های بسیار متنوع و جذابی از پارچه ژاکارد تولید شد و به طور کلی تولید آن افزایش چشمگیری پیدا کرد. این عوامل به شکل محسوسی بر قیمت پارچه ژاکارد تاثیر گذاشتند. البته همچنان برای تولید این پارچه از الیاف متعدد و چند رنگ در کنار هم استفاده می شود. به همین دلیل ممکن است قیمت پارچه ژاکارد در مقایسه با بسیاری از پارچه ها اندکی بالا باشد. باید در نظر داشته باشید، این افزایش قیمت نهایی به دلیل خاص بودن این پارچه و بافت پیچیده آن است. در ادامه مطلب قصد داریم بیشتر به فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پارچه ژاکارد بپردازیم. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد مانتویی را دارید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا باید پارچه ژاکارد بخریم

همانطور که اشاره کردیم، این پارچه تاریخچه ای طولانی دارد و در گذر زمان کاربردهای مختلفی داشته است. در سال های اخیر نیز به عنوان یک ترند جذاب به بازار عرضه شده و توانسته است تا امروز جایگاه خود را در صنعت پوشاک حفظ نماید. به همین دلیل اگر قصد خرید پارچه ژاکارد مانتویی را دارید و یا مایلید با فاکتورهای موثر بر قیمت پارچه ژاکارد آشنا شوید، به شما توصیه می کنیم به ادامه مطلب توجه نمایید. در ادامه قصد داریم با بیان ویژگی های فوق العاده پارچه ژاکارد به شما بگوییم که چرا باید پارچه ژاکارد بخرید.

پارچه ژاکارد دوام فوق العاده ای دارد

این مطلب را با این پرسش آغاز کردیم که پارچه ژاکارد چیست و امیدواریم تا این قسمت درکی از بافت و زیر دست این پارچه جذاب داشته باشید. همانطور که گفتیم در تولید این پارچه از الیاف ترکیبی استفاده می شود. این الیاف معمولا دوام بالایی داشته و در مقابل شستشو کاملا مقاوم هستند. مضاف بر این، طرح های پارچه ژاکارد در میان تار و پود این پارچه تنیده شده است. یعنی اگر پارچه های ژاکارد مختلف را در بازار مشاهده می کنید، طرح این پارچه چاپ یا گلدوزی نیست، بلکه طرح در میان الیاف پارچه ایجاد شده است. به همین دلیل دوام بالایی دارد و تا زمانی که پارچه قابل استفاده است، طرح و رنگ آن کیفیت روز اول را حفظ خواهد کرد.

پیشنهادی:  انتخاب بهترین جراح بینی رشت

تنوع پارچه ژاکارد بی نظیر است

سلیقه های مختلف عرصه را برای ایجاد سبک های مختلف پوشش باز گذاشتند. بسیاری از خانم ها به دنبال خرید پارچه ژاکارد مانتویی ساده و مینیمال هستند. در بسیاری از موارد نیز از پارچه ژاکارد برای طراحی و دوخت مانتوهای مجلسی استفاده می شود. تنوع این پارچه بی نظیر است و می تواند سلیقه افراد ساده پوش و خانم هایی که به دنبال یک پارچه پر زرق و برق و شلوغ هستند را پوشش دهد. در میان طرح های این پارچه می توانید طرح های اسلیمی، هندسی و طرح پوست حیوانات را مشاهده کنید. در حقیقت طراحان پارچه ژاکارد معمولا سعی دارند یک اثر هنری خلق کنند. به این ترتیب شما می توانید در میان دنیای رنگارنگ پارچه های ژاکارد، مطابق با سلیقه خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

با این پارچه می توانید لباس های مختلفی بدوزید

پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد
پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد

می توان گفت یکی از ویژگی های فوق العاده پارچه ژاکارد این است که می توانید از آن برای دوخت لباس های مختلفی استفاده کنید. تنوع بالای این پارچه در طرح و رنگ به شما این امکان را می دهد که با آن یک مانتو شیک و ساده بدوزید. اگر به دنبال خرید پارچه ژاکارد مانتویی پر کار و شلوغ هستید، می توانید با آن یک مانتو مجلسی خیره کننده داشته باشید. این پارچه برای دوخت کت و شلوارهای رسمی و مجلسی گزینه ای ایدئال است. البته می توانید با اضافه کردن یک دامن، کت و دامنی خاص برای مهمانی ها داشته باشید. پارچه ژاکارد برای دوخت انواع وست، نیم تنه و پیراهن های بلند و کوتاه مجلسی نیز کاملا مناسب است. پارچه ژاکارد کاربردی ترین پارچه ای است که می توانید در بازار مشاهده کنید.

این پارچه چروک پذیری اندکی دارد

یکی از مهمترین ویژگی هایی که باید در هنگام خرید هر پارچه ای در نظر داشته باشید، چروک پذیری آن است. زیرا اگر پارچه شما به سرعت چروک شود، ممکن است ظاهر شما آشفته به نظر برسد. مخصوصا اگر قصد خرید پارچه ژاکارد مانتویی را دارید، میزان چروک پذیری پارچه اهیمت بیشتری پیدا می کند. زیرا شما قرار است ساعات طولانی مانتو ژاکارد خود را بر تن داشته باشید. همانطور که گفتیم پارچه ژاکارد تنوع بالایی دارد و از الیاف مختلفی نیز تولید می شود.

پیشنهادی:  قاشق چنگال stainless steel چیست؟ (چه مارکی خوبه؟!)

چروک پذیری پارچه ارتباط مستقیمی با الیاف آن دارد و به طور معمول پارچه ژاکارد چروک پذیری متوسطی دارد. برای اینکه از میزان چروک پذیری پارچه مورد نظر خود مطمئن شوید، می توانید در هنگام خرید بخشی از پارچه را درون مشت خود نگه دارید. اگر پارچه به سرعت چروک شد و چروک آن به سختی صاف شد، می توانید در خرید آن تجدید نظر کنید.

نگهداری از پارچه ژاکارد آسان است

به طور کلی الیاف مصنوعی چندان جاذب آلودگی ها نیستند. در نتیجه پارچه ژاکارد مقاومت بالایی در برابر لک یا کثیف شدن دارد. بسیاری از مدل های این پارچه را می توانید بدون نگرانی درون ماشین لباسشویی همراه با یک شوینده ملایم بشویید. با توجه به بافت و دوام بالای این پارچه، نیاز نیست نگران دفعات شستشوی آن باشید. برای پرهیز از اتو کشی های غیر ضروری، تنها کافی است این پارچه را به صورت صاف آویزان نمایید.

قیمت پارچه ژاکارد چطور تعیین می شود

پارچه ژاکارد یک پارچه بسیار متنوع و پرطرفدار است. این پارچه کاربردهای مختلف و مشتریان مختلفی دارد. کاملا منطقی است که با توجه به کاربرد پارچه، قیمت آن متفاوت باشد. به عنوان مثال در هنگام خرید پارچه ژاکارد مانتویی شاید مشاهده کنید که مدل های مانتویی از مدل های مجلسی ارزانتر هستند. یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر قیمت پارچه ژاکارد، کشور تولید کننده آن است. پارچه ژاکارد ترک با توجه به اینکه یک کالای وارداتی است، در مقایسه با نمونه های تولید داخلی قیمت بالاتری دارد.

نکته دیگری که باید در هنگام خرید پارچه ژاکارد مانتویی در نظر داشته باشید، طرح پارچه است. هر چه طرح پارچه شما خاص تر باشد، ممکن است قیمت آن بالاتر باشد. زیرا معمولا این پارچه ها با متراژ محدود در بازار موجود هستند. در نتیجه اگر مایلید یک لباس خاص و تک بر تن کنید باید در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت پارچه ژاکارد مورد نظر شما به دلیل طرح یا جنس الیاف، بیشتر از سایر مدل های این پارچه باشد.

مطالب مشابه

تحلیل جامع سقف کاذب: انواع، مزایا، معایب و کاربردها

مقدمه: سقف کاذب یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی...

شکایت از آرایشگاه زنانه

شکایت از آرایشگاه زنانه در جامعه امروزی، آرایشگاه‌های زنانه...

چگونه با آرایش حالت چشم ها را تغییر دهیم

چشم‌ ها معمولاً برجسته‌ترین ویژگی ظاهری بسیاری از افراد...

پولیپ رحمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پولیپ رحمی، نوعی بافت است که در لایه درونی...

آخرین مطالب

شما هم یه نظر برامون بفرست

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پارچه ژاکارد یک نوع پارچه با بافت خاص است که در آن الگوها، طرح‌ها یا تصاویری به وسیلهٔ نخ‌های اضافی تهیه می‌شوند، به طوری که این الگوها به صورت ثابت در پارچه جا باز نگه داشته می‌شوند. این نخ‌های اضافی به نام "نخ‌های زمینه" یا "نخ‌های پشت پارچه" نیز شناخته می‌شوند و باعث می‌شوند که طرح‌ها به وضوح و با جزئیات بیشتری نمایان شوند.پارچه ژاکارد چیست و چه کاربردهایی دارد